Ambu A/S på Baltorpbakken 13, Ballerup. Onsdag den 22 august 2018. Et af de nye medlemmer i C25-indekset, Ambu, kommer med regnskab for tredje kvartal i regnskabsåret 2017/18. Det skriver Ritzau, torsdag den 23. august 2018. Ambu A/S på Baltorpbakken 13, Ballerup. Onsdag den 22 august 2018. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)

Som lovet ved annoncering af den nye CEO, Juan Jose Gonzalez, har Ambu i forbindelse med 3. kvartalsregnskabet opdateret forskellige aspekter af sin strategi. Det vigtigste i planen er, at Ambu investerer yderligere i aScopet f.eks. ved at strømline kommercialiseringen i USA, hvor en ekstern salgsorganisation, Trianim, har stået for ca. 40% af salget.

Den nye strategi ser Ambu tredoble sin amerikanske visualiserings-salgsstyrke til 120 personer og fordoble den i Europa og Asien. Samlet set vil Ambu bruge 225 mio. DKK i ekstra omkostninger, primært til de ekstra sælgere. Derudover vil Ambu investere yderligere i skop-platformen bl.a. for at hæve billedkvaliteten og tilføje funktionalitet som f.eks. connectivity for bedre integrationen med hospitalets overordnede IT- platform. Vi ser også et længerevarende sats på at indkorporere diagnostiske redskaber, hvilket er én af de fronter som konkurrenten Olympus, ser som en nøglefaktor fremover til at differentiere sig fra konkurrenterne.

Større usikkerhed om skop-salg
Implikationerne af den nye strategi er bl.a. at flytte investeringscasen væk fra ”høj vækst, forholdsvis flade omkostninger” og henimod en case hvor man ofrer EBIT-margin på kort sigt for at understøtte salgspotentialet og sikre sin andel af engangsskopmarkedet fremover. For indeværende regnskabsår, 2018/2019, har man sænket forventningerne til antallet af solgte skoper til ”Omkring 600.000” fra tidligere ”omkring 750.000” og næste år til ”omkring 900.000” imod tidligere ”omkring 1 mio.”.

Nedjusteringen af årets skop-salg ser udramatisk ud, når man kompenserer for den ophævede Trianim distributionsaftale. Ambu argumenterer for at skop-salget stiger med ca 300.000 næste år, mens man hidtil kun har kigget efter en stigning i salget på ca. 250.000 tidligere.

Som investor skal man holde sig for øje, at antagelserne bag næste års skop-salg ser ud til at indeholde en kraftigt øget usikkerhed i forhold til tidligere, bl.a. har Ambu hidtil kørt en aggressiv salgsstrategi med høje bonusser til sælgerne. De amerikanske aScope sælgere kan have fået op mod 80% af lønnen som variabel løn. I en situation med mange nye sælgere, nye salgsdistrikter, eksisterende Tri-anim kunder skal introduceres til nye Ambu-sælgere og oplæring af de nye sælgere, så må guidance automatisk være mere volatil næste år. Vi mener dog også at se, at Ambu begynder at anlægge en mere konservativ tilgang til sine udmeldinger.

EBIT-marginal vender tilbage
På den lange bane er vi ganske komfortable med den opdaterede strategiplan. Og for den langsigtede investor ser vi ofringen af kortsigtede EBIT-marginer som et stærkt træk. Ambus høje volumener af aScoper bør sikre fortsat lave produktionsomkostninger. Kombineret med en aScope bruttomargin på 75-80%, hvilket vi ser som realistisk selv efter konkurrenternes indtog, så mener vi, at EBIT-marginen på sigt burde komme tilbage til 30% – eller højere.

Kort sagt ændrer den nye CEO’s strategi ikke på at Ambu stadigvæk er et højvækstselskab med stordriftsfordele på marginalen… bare ikke det næste års tid.

16 års erfaring som aktieanalytiker på sundhedsaktier hos ABG Sundal Collier og Nordea. Primært fokus medico-aktierne, men igennem årene har de fleste skandinaviske sundhedsaktier været under luppen på et eller andet tidspunkt. Bosiddende 7 år i Stockholm. Deltaget som analytiker i 10 børsnoteringer og udvekslet >1 kg visitkort med kunder, selskaber og kontakter. Faglig baggrund: Biokemi-studiet på Københavns Universitet, dernæst Cand. Merc på CBS.